Polimocznik i jego wykorzystanie w motoryzacji

Pojazdy mechaniczne mają wielu wrogów – niskiej jakości paliwo, ciężkie warunki atmosferyczne, piach, brud, słabe części zamienne i wiele więcej. Większość z nich da się jednak bez większych problemów pokonać, stosując odpowiednie produkty. Istnieje jednak bardzo poważny przeciwnik, z którym bez specjalistycznych metod raczej nie uda się wygrać, ani zapobiec jego szkodliwemu działaniu, a jest to korozja.

Rdza może dotknąć każdego samochodu. Niestety, z czasem fabryczne warstwy ochronne zaczynają wytrącać swoje właściwości, przez co wilgoć i kiepskie warunki atmosferyczne mogą zacząć negatywnie wpływać na stan karoserii naszego pojazdu. Jeśli obawiasz się, że Twoje auto nie jest odpowiednio zabezpieczone przed korozją, to masz możliwość wzmocnienia poziomu jego ochrony, a jest nim polimocznik na samochód.

Polimocznik – zastosowanie w motoryzacji i nie tylko

Zanim opiszemy, w jaki sposób wykorzystuje się polimocznik w motoryzacji i nie tylko, warto dowiedzieć się najpierw, czym on tak właściwie jest.

Polimocznik jest tworzywem sztucznym, który jest jednym z rodzajów elastomeru. Powstaje on w wyniku reakcji składnika izocyjanianowego i składnika mieszanki żywicy syntetycznej w procesie polimeryzacji stopniowej. Jest to stosunkowo nowy materiał, chociaż jego pierwsze zastosowanie miało miejsce pod koniec lat 50 ubiegłego wieku. Polimocznik jako powłoka pojawił się dopiero w okolicach końca lat osiemdziesiątych i na początku dziewięćdziesiątych. Dynamiczny rozwój technologii sprawił, że już w 1989 po raz pierwszy zastosowano powłokę z tego tworzywa do wykonania termoizolacji dachów.

W motoryzacji polimocznik stosuje się w celu zabezpieczenia newralgicznych punktów pojazdów przed negatywnym wpływem warunków atmosferycznych i wilgoci – innymi słowy, stanowi on nowoczesną formę zabezpieczenia aut przed korozją. Co więcej – powłoki polimocznikowe dają też pewien stopień ochrony przed uszkodzeniami mechanicznymi ze względu na swoją wysoką trwałość.

Polimocznik na samochód jest więc bardzo dobrym rozwiązaniem, jeśli zależy nam na tym, aby użytkować go możliwie jak najdłużej i aby zachować przy tym jego trwałość i dobry stan ogólny.

Poza zabezpieczeniem aut, powłoki polimocznikowe znajdują także zastosowanie w wielu innych branżach m.in. hydraulicznej i budowniczej (do ochrony rur, rurociągów, zabezpieczenia mostów, tuneli i wykonywania izolacji dachów, a także studzienek i zbiorników różnego rodzaju) czy w przemyśle morskim. Jest to bardzo uniwersalny materiał o wyjątkowych właściwościach, który jest bardzo chwalony przez osoby, które z niego korzystają.

W jaki sposób nakłada się polimocznik?

Najczęściej wykorzystywaną metodą nanoszenia powłoki polimocznikowej na różne przestrzenie jest natrysk z wykorzystaniem specjalnego agregatu wysokociśnieniowego. Należy zadbać o to, aby wykorzystywane przez nas urządzenie wytwarzało ciśnienie między 160 a 200 barów, a temperatura obu komponentów (do natrysku potrzebny jest agregat dwukomponentowy) wynosiła około 70 stopni Celsjusza. Dzięki temu poziom lepkości komponentów jest niski, przez co lepiej mieszają się w dyszy.

Przed rozpoczęciem natrysku trzeba oczywiście odpowiednio przygotować powierzchnię, którą chcemy pokryć polimocznikiem. Należy usunąć wszystkie luźne elementy, które mogą przeszkadzać podczas pracy. Jeśli chcemy wykonać natrysk na powierzchni wykonanej ze stali, niezbędne będzie piaskowanie. Kiedy dokładne oczyszczanie jest zakończone, można przystąpić do działania.

Ile kosztuje wykonanie powłoki polimocznikowej?

Wiele osób, które chciałoby skorzystać z tej formy zabezpieczenia powierzchni, często zadaje sobie pytanie, ile będzie kosztować polimocznik. Cena usługi i materiałów jest tak naprawdę zależna od wielu czynników w tym rodzaju powierzchni (materiału, z którego jest ona wykonana), jej wymiarów oraz szczegółów ustalonych z klientem. Z tego względu nie jest możliwe przygotowanie stałego cennika takiej usługi.